Informacje na temat obowiązujących w Domu Pomocy Społecznej Opoka
w Gliwicach procedur dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych

 

Zgłoszenia wewnętrzne

 

Kim jest sygnalista?

Sygnalistą jest osoba fizyczna lub prawna, która zgłasza informacje o naruszeniu prawa uzyskane w kontekście związanym z pracą w Domu Pomocy Społecznej Opoka
w Gliwicach lub na jego rzecz
, w tym:

  • pracownik,
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  • przedsiębiorca,
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
  • stażysta,
  • wolontariusz;
  • praktykant.

Czego może dotyczyć zgłoszenie?

Przedmiotem zgłoszenia wewnętrznego mogą być działania lub zaniechania niezgodne
z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

  1. korupcji;

  2. zamówień publicznych;

  3. usług, produktów i rynków finansowych;

  4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;

  6. bezpieczeństwa transportu;

  7. ochrony środowiska;

  8. bezpieczeństwa żywności;

  9. zdrowia publicznego;

  10. ochrony konsumentów;

  11. ochrony prywatności i danych osobowych;

  12. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;

  13. interesów finansowych Skarbu Państwa RP, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;

  14. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;

  15. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w ppkt.
    1-14.

Dodatkowo dopuszcza się możliwość dokonywania zgłoszeń wewnętrznych w przypadku:

  1. wystąpienia mobbingu bądź dyskryminacji;

  2. naruszenia Kodeksu Etyki oraz innych niewłaściwych zachowań w relacjach z podopiecznymi i współpracownikami.

Jak mogę przesłać zgłoszenie?

Zgłoszenia wewnętrzne przyjmowane będą w postaci pisemnej, za pomocą systemu do przyjmowania zgłoszeń. Formularz służący do przesłania zgłoszenia jest dostępny na stronie: dpsopoka-gliwice.whiblo.pl. Na tej samej stronie można także monitorować status swojego zgłoszenia.  

Dopuszcza się możliwość przesłania zgłoszenia pocztą na adres placówki, z dopiskiem na kopercie „Poufne – zgłoszenie nieprawidłowości – do rąk własnych osoby wyznaczonej do przyjmowania zgłoszeń”.

Co muszę podać w zgłoszeniu?

Zgłoszenie powinno zawierać:

  1. orientacyjny lub precyzyjny termin  zdarzenia,

  2. opis nieprawidłowości, w tym również:

  1. dane osoby, która dopuściła się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, a jeśli wskazanie osoby nie jest możliwe – stanowisko lub ewentualnie zakres wykonywanych przez osobę zadań lub kompetencji,

  2. dane kontrahenta DPS Opoka - jeżeli sygnalistą jest osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy.

  1. imię i nazwisko zgłaszającego,

  2. adres do kontaktu.

Zgłoszenie może zostać uzupełnione zebranymi dowodami i wykazem świadków.

Zgłoszenie wraz z załącznikami należy przesyłać wyłącznie przez formularz dostępny na stronie dpsopoka-gliwice.whiblo.pl.

Zgłoszenie przesłane przez formularz dostępny na stronie dpsopoka-gliwice.whiblo.pl będzie zaszyfrowane i w sposób poufny przekazane osobie upoważnionej do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń i podejmowania działań następczych.

Informacje szczegółowe o ochronie danych osobowych